دانشگاه اراک:

دانشگاه اراک، به عنوان یکی از دانشگاه دولتی شهر اراک زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارای دو پردیس دانشگاهی است. (پردیس سردشت و پردیس مرکزی). سه  دانشکده‌ی علوم پایه، فنی‌ و مهندسی ، و  علوم ورزشی در شهرک دانشگاهی (پردیس سردشت) واقع در کمربندی اراک در منطقه‌ای بین سردشت و سنجان واقع شده که در این شهرک دانشگاهی تمام امکانات تخصصی مرتبط با هر رشته فراهم می‌باشد. چهار دانشکده ی علوم انسانی ، ادبیات و زبان‌های خارجی ، کشاورزی و منابع طبیعی ، و دانشکده حقوق و علوم اقتصادی نیز در پردیس مرکزی که همان محل قدیمی و آغازین فعالیت کل دانشگاه از سال ۱۳۵۰ که  در داخل شهر جنب پارک امیرکبیر واقع شده، قرار دارند. علاوه بر این ها، دانشکده هنر نیز از سری دانشکده های نوپای این دانشگاه است که هم اکنون در ساختمان قبلی (پروفسور حسابی_مرکز مشاوره) مشغول فعالیت می باشد و زیر نظر پردیس مرکزی دانشگاه است.


..Related image 

 

در حال حاضر دانشکده علوم پایه دارای  چهار گروه آموزشی شیمی، فیزیک، ریاضی و زیست شناسی است که در این میان، گروه  شیمی، به عنوان یکی از قدیمی ترین گروه های آموزشی دانشگاه، در دو گرایش محض و کاربردی برای مقطع کارشناسی، شش گرایش شیمی تجزیه، شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی فیزیک، نانوشیمی و شیمی کاربردی برای مقطع کارشناسی ارشد و چهار گرایش شیمی تجزیه و شیمی آلی، شیمی معدنی و شیمی فیزیک برای مقطع دکتری مشغول به فعالیت است.


 اسامی اعضای هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه اراک


.

 



 

یکی از امکانات منحصر به فرد دانشگاه اراک وجود آزمایشگاه تحقیقاتی ایزوتوپ های پایدار   است.  آزمایشگاه تحقیقاتی ایزوتوپهای پایدار، اولین و تنها مرکز تخصصی آنالیز ایزوتوپ های پایدار در کشور می­ باشد که در سال ۱۳۹۶ در دانشگاه اراک تاسیس شده است. این آزمایشگاه قسمتی از مجموعه آزمایشگاه های مرکزی دانشگاه اراک بوده و به ارائه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت مرتبط با ایزوتوپ های پایدار سبک در حوزه­ های هیدرولوژی، زمین­ شناسی، هواشناسی، نفت و گاز، علوم تغذیه، جرم­ شناسی، باستان­ شناسی، کشاورزی، محیط زیست و شیمی می­ پردازد. این آزمایشگاه با اتکاء بر دانش و تجربیات کادر مجرب و آموزش دیده خود تمام تلاش خود را در جهت بهینه ­سازی روشهای آنالیزی به طور مداوم بکار می­ گیرد تا نتایج حاصله با پیشرفته ترین آزمایشگاههای ایزوتوپی در سراسر جهان قابل مقایسه باشد ( در این ارتباط شرکت در آزمونهای مهارت در سطح بین ­المللی در دستور کار قرار دارد). هدف اصلی این آزمایشگاه به دست آوردن دقیق­ ترین نتایج در یک بازه زمانی قابل قبول، پوشش نیاز­های مشتریان و در نهایت کسب حداکثر رضایتمندی آنها می­ باشد. شایان ذکر است ارائه این گونه خدمات برای نخستین بار در کشور صورت گرفته و اساتید و دانشجویان و صاحبان مشاغل تخصصی را از ارسال نمونه جهت انجام آنالیز ایزوتوپ های پایدارسبک به خارج از کشور بی­ نیاز می­ گرداند. امروزه یکی از پرسش های اساسی در علوم شیمی˓ بیولوژی و علوم تغذیه منشاء یابی جغرافیایی و تشخیص اصالت مواد مختلف می باشد، اینکه منبع مورد استفاده در ساخت مواد مختلف از کجا و چگونه بدست آمده اند. اندازه گیری نسبت ایزوتوپ پایدار یکی از ابزارهای مدرن برای پاسخگویی به این پرسش هاست. اسپکتروسکوپی جرمی نسبت ایزوتوپی مستقر در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اراک به همراه گستره وسیعی از تجهیزات جانبی جهت آماده سازی نمونه های مختلف اعم از جامد، مایع و گاز قادر است به نحو کارآمدی این آنالیزها را به انجام رسانیده و نسبت ایزوتوپهای سنگین به سبک را با نهایت دقت و صحت بدست آورد.






،